Byråkrati pt 2

Nu var det länge sen jag skrev igen. Helgen var intensiv med besök och allt. Vi inledde lördagen med ett besök på en av de sju klubbar som vi för tillfället har gymkort till. Det finns tre center inne i stan och fyra till utanför. Det vi kollade in i helgen har ett helt spa! Visserligen måste man köra en bit (ca 30 min) men det kan det kanske vara värt någon helg då och då =) Gymmet i övrigt är helt OK faktiskt (men långt ifrån CH-standard), passen är som de är och särskilt spinningpassen kommer nog att bli förärade med ett eget inlägg lite längre fram. Sedan kom T's föräldrar på besök tillsammans med skitungen. För er som inte vet är skitungen T's snart 6-åriga brorsdotter som är söt som socker och för det mesta ett riktigt charmtroll. För det mesta... På söndagen besökte vi Tierpark Hellabrunn som ligger i stan men som ändå är grön och fin! Trevligt besök även om skitungens humör pendlade med blodsockret... Äter och dricker man väldigt lite och dessutom bara vitt bröd, choklad och pommes frites så kan man lätt bli lite trött i värmen...

Så till byråkratin... Det började ju så bra men nu väntar jag på ett så kallat steuernummer, ett personligt nummer för identifikation både till skatt och till försäkringar eftersom det inte finns personnummer här. Och jag väntar, och väntar och väntar... Innan jag fått det får jag inget steuerkarte som min arbetsgivare behöver och det går också långsamt med sjukförsäkringen. Jag kommer troligtvis att få gå oförsäkrad ett tag, lite beroende på hur snabbt svenska skatteverket är. Hoppas de är lika långsamma som det tyska för så länge jag är folkbokförd i Sverige så betalar Sverige också mina vårdkostnader om något skulle hända.

Annars har denna vecka mest gått åt till att preppa inför jobbstart (läs:shopping) samt bröllopsfix. Imorgon är det introday tillsammans med en hög andra nya medarbetare. Det ska bli riktigt roligt men jag är också lite nervös - såklart...

Återkommer imorn kväll om jag hinner! Vi ska tydligen ut och äta tillsammans efter instroduktionsdagen så jag vet inte hur mycket tid jag kommer ha.

PS. för er som är intresserade så har den gamla Audin gått igenom bilprovningen och får köras i två år till!!! Tjoho!!! Nog för att vi vill ha en ny men det är liksom inte ekonomiskt läge just nu... DS.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0