Byråkrati

Tillbaka i München igen efter en helg hos T's familj i lilla lilla Bechtsriet. Vädret var fantastiskt och jag hade cykeln med mig så jag fick mig ett par riktigt fina rundor i solen. T's gamla barndomsvänner med familjer var också hemma hela gänget så vi hade en väldigt trevlig lördagkväll tillsammans. Det var så roligt att träffa alla på en och samma gång, det händer inte ofta!

Så, till jobbet då. Jag tänker inte skriva någonting här i bloggen om var jag jobbar eller så, däremot kan jag beskriva lite mer om vad jag kommer att göra. Jag ska alltså vara HR-coordinator på en avdelning som sysslar med kompetensutveckling och intern bemanning. Mina uppgifter är att vara first point of contact för alla juniora medarbetare och i princip arbeta med deras kompetens- och karriärutveckling. Ur ren affärssynpunkt är alltså uppgiften att känna till alla medarbetareo och deras styrkor och svagheter så att alla interna projektteam kan bemannas så bra som möjligt. Det är ett jobb som jag aldrig hade kunnat tänka mig att jag skulle ha men enligt uppgift ska 50 procent av arbetstiden gå åt till att prata med folk och jag gillar ju att prata =) Det ingår också i mina uppgifter att se till att "mina" medarbetare får utveckla sina svagheter och att de får rätt kompetensutveckling så att både de och organisationen är glada. Det känns bra, det känns också riktigt bra med kollegor och chefer så jag ser verkligen fram emot att få börja jobba - äntligen!

Det är ett gäng grejer som måste fixas först bara och det tänker jag ta tag i alldeles strax. Jag är nämligen fortfarande registrerad i Sverige men tänkte idag promenera ner till den myndigheten som har hand om det. Sedan måste jag även till steueramt (skattemyndigheten) för att bli inplacerad i en skatteklass och få mitt Lohnsteuerkarte. Jodå, man får ett PAPPER med alla skatteuppgifter på som ska lämnas in till arbetsgivaren. Teknologiskt u-land? Jajamen! Jag måste även skaffa en sjuk/hälsoförsäkring och ett bankkonto innan jag börjar jobba. Sjukförsäkringen betalas nämligen genom arbetsgivaren som också står för halva kostnaden. Jag måste också skicka in papper till svenska skatteverket såklart. Så nu är det bara att hålla tummarna för att allt ska flyta på och att inga papper fastnar i byråkratins kvarnar. Ibland märks det liksom att Tyskland är byråkratins födelseland...

Kommentarer
Postat av: Maria

GRATTIS Carro!! Hänger verkligen inte med! Såg först nu att du fått jobb:D Låter ju jättekul.



Vi får fira det i oktober helt enkelt;)



Stor kram

2011-08-23 @ 16:18:49
Postat av: Karin L

Det låter som att helgen var extremt mysig! Lycka till med alla papper, var också fascinerad av det omoderna sättet att sköta administration på som jag möttes av i Tyskland :) vilket roligt jobb du verkar ha skaffat dig också, i linje med dina tidigare uppdrag, kan man ju säga!



Kram

2011-08-24 @ 09:01:13
Postat av: Carolina

Karin, visst är det helt fantastiskt! Det satt liksom en människa där på Kreisverwaltungsreferat som jobbade med att knacka in saker i en dator och sedan stämpla på min blankett! Kul jobb...

2011-08-25 @ 09:05:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0