En första uppdatering

Först och främst, döm mig inte för den så kallade designen. Ni som känner mig vet att jag inte direkt är något tekniskt underbarn. Jag tycker heller inte att det är särskilt kul och har noll tålamod. Om det är någon som vill hjälpa till får du gärna höra av dig!!

Nu har jag varit här i tre veckor. Första veckan var mamma och pappa här och vi besökte också T's föräldrar så den veckan försvann lika snabbt som den kom. Andra veckan gick åt till att leta jobb och till att fixa i lägenheten. Sedan hade T semester förra veckan så den försvann också snabbt som attan. Än så länge är hemlängtan med andra ord inte särskilt stark, vi får se hur det blir till terminstarten när jag alla andra år har åkt tillbaka till Linköping.
Under semesterveckan hann vi med att tapetsera i sovrummet och hänga lite tavlor och så. Jag behöver ju mycket färg omkring mig så att ha varenda vägg i lägenheten sterilt vit fungerar inte för mig, jag blir galen! Men nu är det lite bättre. Vi är riktigt nöjda med sovrummet, det känns mysigare nu och lite mer "hemma". Som en del av er vet var jag inte riktigt nöjd med det tyska tapetutbudet och tvingade således mor och far att släpa tolv rullar Boråstapeter ända från Bollnäs. Fint blev det i alla fall! Ännu bättre blev det av att släktingen M hade ett litet hälsingskåp över som min gammelfarfar Erhardt köpt på auktion och målat någon gång tidigt 1900-tal, skåpet är troligtvis från 1830-talet eller så.
Nåväl, åter till semestern. Torsdag morgon var vi på väg till Abtenau i Österrike för lite vandring och cykling. T hade fått något slags presentkort för en hotellnatt av sina gamla kollegor i Karlsruhe när han slutade så vi hade bestämt oss för en minisemester. Vädret var sämre än sämst så vi hade gett upp tankarna på vandring under torsdagen och tog därför en liten omväg ner mot Salzburg. Senare på eftermiddagen ringer sen en ny kompis, M (som jag träffat på en inflyttningsfest hos T's svenska kompisar C och V veckan innan) och undrade om vi inte ville komma till hennes föräldrars hus utanför Innsbruck över helgen? Eeh... jaa... Varför inte?! T var såklart lite störd över spontaniteten i det hela. Han är ju trots allt rätt tysk och gillar att vara spontan om han kan planera det i förväg och endast då! Med till det Sgt Sigmund som den lilla byn heter skulle även C och V (de med inflyttningsfesten) som T känner sedan tidigare. Vi blev väldigt överraskade men såklart glada av denna spontana inbjudan. Som svensk var det lite ovant att någon som man bara träffat på en fest så självklart tyckte att vi skulle följa med! Det blev i alla fall en vansinningt rolig helg och vi fick till slut vandra en del då vädret skärpte till sig lite tillfälligt på lördagen.
Nu sitter jag själv i lägenheten hela dagarna igen. Jag försöker ta mig ut på promenader runt om i staden under dagarna och jag söker så mycket jobb jag bara kan. Vädret har dock varit riktigt pissigt igår och idag och det gör såklart sitt för mitt lilla humör och jag har inte kännt mig särskilt nöjd de här dagarna när T jobbar igen. Jag är helt enkelt uttråkad!!! Visst, vi gör mycket på kvällarna och träffar en hel del kompisar men det är ju på kvällstid så jag måste liksom sysselsätta mig själv hela dagarna. Jobbsökande är ju inte det roligaste heller direkt, även om det är nödvändigt. I helgen lärde jag även känna J som arbetar på en Kindergarten söder om stan. Hon och jag kom väldigt bra överrens även om jag ibland hade väldigt svårt att förstå hennes Sydtyrolska tyska. Hon tyckte i alla fall att jag skulle komma förbi någon dag och läsa en bok för kidsen. Jag vet inte det jag, jag gillar i och för sig barn så jag gör säkert det någon dag bara för att ha något att göra.
Att ta semester hela sommaren lät som ett genidrag när jag var som mest uppe i jobb och uppsatsskrivande i våras men nu är jag inte så säker längre. Jag behöver mycket att göra för att må bra och hålla energinivåerna uppe och nu har jag liksom ingenting att göra. Jag kan ju inte träna hur många timmar som helst om dagen heller. Jag kan säga att jag är minst sagt redo för att börja jobba och behöver då inte vila upp mig något mer... Håll tummarna för att jobbsituationen ska lösa sig så snabbt som möjligt!! Eventuellt försöker jag hitta ett deltidsjobb på någon språkskola eller så bara för att ha något att göra men det är mycket som måste lösas då vad gäller folkbokföring och försäkringar och sånt. Så länge jag är folkbokförd i Sverige gäller ju min svenska sjukförsäkring. Här i Tyskland fungerar det så att arbetsgivaren, vid heltidstjänst, betalar lite mer än halva försäkringen men vi är inte säkra på hur det fungerar i övriga fall och jag vill ju inte gå oförsäkrad! Vi bor i alla fall granne med en språkskola som annonserar precis överallt efter lärare, bland annat i svenska. Och det kan jag ju, undervisa kan jag också... Jaja, vi får se... Jag håller nog ut en stund till i alla fall...
Nu blev det långt! Ska försöka få upp lite bilder på lägenheten och så också om ni vill se.

För att sammanfatta:
+ Att få vakna bredvid T varje morgon UTAN att behöva räkna ner dagarna till hemfärd
+ T's gamla studiekompis I som också letar jobb och som förbarmar sig över mig och håller mig sällskap när hon       hinner
+ Alla andra T's kompisar som gärna låter mig utnyttja deras nätverk till max för att hitta ett jobb
+ München som stad, love it!!
+ Lägenheten börjar ta form och jag gillar vårt område väldigt mycket
- Jag har långtråkigt!!!!
- Jag saknar mina tjejor och jag saknar Linköping och CH med alla kollegor
Puss o kram på er!! (och ett extra lycka till till finaste tjejorna S och K som började sina nya jobb i måndags!)

Kommentarer
Postat av: Veronica

Vad roligt att bloggen äntligen är på plats! Och jätteroligt att få läsa om hur du har det! Linköping är inte detsamma utan dig men snart lämnar även jag stället för nya äventyr.



Jag tyckte förr att det var rätt kul med html-design även om jag inte kan så mycket om det så har jag tråkigt någon dag kanske jag slänger ihop ett desigförslag åt dig! ;)



Stort lycka till med jobbsökandet! Jag vet att du kommer landa ett superjobb snart!

kram kram

2011-08-10 @ 18:25:03
Postat av: Stina

Åh va kul att läsa hur du har det!! Jag förstår precis hur du känner dig när du går hemma... Svårt att uppskatta när man får för mycket av det goda! Jag var ju ledig två månader och tyckte att det passade bra att börja jobba, men nu när jag har gjort det i tre dagar så längtar jag efter helgen ;)



Och som Veronica skrev så är jag också säker på att det löser sig med jobb snart (även fast jag vet hur irriterande det är att höra det från andra..)



Du är saknad i Linkan!! Stor kram!

2011-08-10 @ 19:06:37
Postat av: Cecilia

Hej Carolina! Vad kul att läsa om ditt nya liv!! Jag har tänkt mycket på dig i sommar och nu får jag äntligen veta hur du har det :) Varmt lycka till med jobbsökandet, det där fixar du! Smart, snygg och rolig som du är. Keep it up girl! Kram

2011-08-16 @ 07:24:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0