Den femte årstiden

Münchens femte årstid invigdes med buller och bång idag - Oktoberfest! Det talar lite skämtsamt i folkmun och vår, sommar, oktoberfest, höst och vinter här i München. Innan jag berättar mer om dagen och om mina egna festplaner tänkte jag faktiskt berätta lite om historien bakom Oktoberfest. Det är inte bara ett kommersiellt jippo med syfte att sälja mer öl!

Förr i tiden var oktoberfester överlag vanliga i Tyskland, syftet var att dricka ur de lagrande ölfaten från våren innan den nya bryggsäsongen börjare. När tokiga Kung Ludwig av Bayern sedan skulle gifta sig med sin Prinsessa Therese 1810 ställdes det till med stor fest för allmänheten på en stor äng i utkanten av München. Det är alltså samma knäppa kung Ludwig som byggde Neuschwanstein och som föddes i Schloss Nymphenburg där vi var för ett par veckor sedan. Hur som, året efter upprepades festligheterna och sedan dess heter ängen Theresienwiesen och Oktoberfest är ett faktum! Eller helt enkelt wiesn, Ich gehe heute auf der Wiesn - idag går jag till Oktoberfest. Att Oktoberfest numera inte alls ligger i oktober utan i september beror helt enkelt på vädret. Den flyttades för att det är varmare i september. Idag är detta ett gigantiskt komersiellt jippo, Theresienwiesen förvandlas till ett stort nöjesfält större är Gröna Lund. Bryggeriera har sina "tält" som inte alls är tält utan gigantiska lador där det serveras öl och runt omkring är det fullt med åkattraktioner och små stånd. I genomsnitt dricks det under Oktoberfest cirka 6 000 000 liter öl och den besöks av ungefär lika många människor som Sverige har invånare. Det är så mycket folk att många infödda Münchenbor faktiskt har börjat tröttna.

Idag invigdes hela cirkusen med en parad genom en del av staden. Alla tält hade en liten vagn, alla bryggerier hade ett antal vagnar och det var många folkdräktsföreningar och spelmansgillen med i paraden. Vagnarna drogs av stora, utsmyckade, hästar eller av oxar (!). Jag blev såklart kompis med en häst sedan på Wiesn, jag frågade kusken vad det var för sorts häst. Det är en bryggarhäst... Informativt...

Han  var i alla fall väldigt snäll. Det förvånade mig hur otroligt lugna alla hästar var i paraden, nu är ju kallblod rätt lugna av sig men med så mycket folk som det var, orkestrar som spelade, barn som skrek och så vidare så var de faktistk väldigt duktiga! Det var roligt att se paraden men det räcker nog med en gång tror jag även om det var skönt att vara ute i det sköna varma vädret!

På bilden har jag på mig en av mina traditionella klänningar, en dirndl. Kommande vecka blir aningens ansträngande för mig. Imorgon ska vi till wiesn med ett gäng kompisar, på onsdag ska vi dit med HR-avdelningen, på fredag med hela firman och på lördag har jag och nio vänner och bekanta ett mädel-tisch (Mädel --> Mädchen --> tjej; tisch-bord). Det hade inte varit omöjligt med en dirndl men det hade varit äckligt. Tälten är varma och min andra måste kemtvättas. Så jag köpte helt enkelt en till. Det är en billig variant i bomull som dessutom var på rea. Annars kan man lägga precis hur mycket pengar som helst på en dirndl om man vill, min andra är dyrare men det finns handbroderade i siden som kostar lika mycket som en klänning från Herve Léger.

Annars består helgen mest av bröllopsplanering och fix. Tre veckor kvar, tjoho!!!!
Abslutar med några fler bilder från dagen (iphone, sorry för dålig kvalitet)


Kommentarer
Postat av: Helena

Vad roligt att du skrev detta! Helt plötsligt kan jag faktiskt 100% mer om Oktoberfestivalen! Fast det låter som om du skulle behöva semester efter en veckas festligheter :-D...

2011-09-17 @ 20:47:54
Postat av: Pappsen

Aha,en bayersk kvinnlig variant på temat "ein leichter Bieranzug". Fyra gånger 2-3 Mass med tillhörande Haxe - låter som serious bodybuilding. Extrapass veckan därpå?

2011-09-18 @ 15:44:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0